Zavolejte nám! 606 610 862

Informace o letadlech
Užitečné informace Testy

Dokumentace která musí být za letu na palubě a které údaje v ní před letem kontrolujeme:


  1. Zápis do leteckého rejstříku
  2. Osvědčení o letové způsobilosti
  3. Osvědčení o kontrole letové způsobilosti – ARC
  4. Potvrzení o údržbě
  5. Povolení radiostanice
  6. Doklad o pojištění odpovědnosti
  7. Letová příručka
Zápis do leteckého rejstříku Tento dokument osvědčuje zapsání do let. rejstříku ČR je v něm specifikován majitel a provozovatel letadla.Jedná se o dokument s trvalou platností po dobu, kdy je letadlo zapsáno v let. rejstříku ČR. Na tomto dokumentu nejsou údaje, které by vyžadovaly zvláštní kontrolu, musí však odpovídat deníku letadla. Dokument má evidenční číslo, které se musí shodovat s osvědčením o letové způsobilosti.
Osvědčení o letové způsobilosti Dokument vydává úřad pro civilní letectví při uvedení nového nebo dovezeného letadla do provozu.Podle certifikace letadla určuje i kategorii ve které může být používáno. Tento vzor je vydáván letadlům která jsou typově přijata EASA. Dokument má evidenční číslo, které se musí shodovat s osvědčením o zápisu do leteckého rejstříku. Jeho platnost je trvalá avšak musí být splněna podmínka platného osvědčení o kontrole letové způsobilosti- viz. níže
Osvědčení o kontrole letové způsobilosti – ARC Dokument vydává úřadem pověřená organizace řízení zachování letové způsobilosti tzv. CAMO.případně na doporučení CAMO organizace úřad pro civilní letectví.
Potvrzení o údržbě Dokument vydává organizace provádějící údržbu. Obsahuje zásadní informace, které musí pilot vyhodnotit: Časová platnost roční prohlídky, počet letových hodin do následující 100 hodinové, nebo vyšší revize. A dále všechny omezující faktory které mohou vzniknout v období do roční prohlídky. Provedení prací se potvrzuje přímo ve třetím sloupci této tabulky a jejich potvrzením konkrétní omezení zaniká.Pilot musí porovnat nálet letadla uvedený v deníku s uvedenými omezeními. Zbývající resurs musí umožnit provedení celého letu. V opačném případě nesmí být zahájen let. Ačkoli je v tomto potvrzení uvedena případně omezená platnost všech ostatních dokumentů, je pilot povinen kontrolovat jejich platnost samostatně. Stejně jako u ostatních dokumentů za kontrolu platnosti a vyhodnocení údajů plně zodpovídá pilot – velitel letadla.
Povolení radiostanice Obsahuje seznam všech vysílacích zařízení na palubě letadla. Z tohoto důvodu v něm nejsou obsaženy např. NDB příp zastavěné GPS neboť se jedná o pasivní zařízení.U tohoto dokumentu je uvedena platnost, která je 5 let od jeho vystavení.
Doklad o pojištění odpovědnosti Jedná se o analogické pojištění jaké je u automobilů, tzv. „povinné ručení“ Je nutné kontrolovat platnost pojištění a to jak časovou tak teritoriální, která bývá běžně omezena např. na ČR. Velmi důležitá je kontrola pojištění sedadel cestujících. Pokud zamýšlíte let s dalšími osobami na palubě, musí být všechny sedačky obsazené cestujícími pojištěny. Na tuto skutečnost upozorňujeme zvláště proto, že u vícemístných letadel není povinnost tyto sedačky pojištovat, ale v tomto případě nesmějí být obsazeny cestujícími. Z tohoto pohledu je vyloučeno i případné sezení malého dítěte na klíně cestujícího.OKAir pojišťuje u svých letadel všechny sedačky mimo pilotní s teritoriální platností Evropa.
Letová příručka
 

Pravidla správného zacházení s motorem

  1. Před prvním startem prohřej motor.
  2. Po startu v bezpečné výšce ubírej plyn.
  3. V cestovním režimu nelétej na více než 2300 ot/min.
  4. Nikdy neochuzuj směs. Vždy kontroluj že je plně bohatá.
  5. Při stoupání nelétej pomaleji něž 80MPH.
  6. Při delším stoupání dělej přestávky – tzv. schody.
  7. Při létání okruhů stoupej zvolna, třeba až do polohy po větru.
  8. Nenechávej v letních měsících motor na zemi běžet zbytečně dlouho. Je-li teplý, nastartuj a rovnou pojížděj na vyčkávací.
  9. Kontroluj stav oleje C-150 – 4,5 až 5 qt. Neplň přes 5qt. C-172 – doplňuj na střed mezi rysky.
 

Zimní startování

Při teplotách pod 5° C je nutné motor před nastartování předehřát. Důležité je předehřát zejména: Olej: zlepší se jeho viskozita s schopnost mazat Karburátor: dojde k lepšímu odpařování benzinu Baterii: zvýšíme tím její startovací kapacituPro předehřev používáme dva výkonné fény, které umístíme do otvoru kolem příďového podvozku tak, že směřují na spodní část motoru, kde je u našich motorů Continental umístěna olejová vana, karburátor a teplý vzduch přirozenou cirkulací stoupá k baterii a hlavám motoru. Kryt motoru přikryjeme dekou pro lepší udržení teploty. Předehříváme min. 20 minut.Tento způsob je proti vyhřívání směrem od vrtule, kdy jsou zahřívány zejména hlavy, mnohem efektivnější, protože je zaměřen i na další části motoru důležité pro studený start.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím!